Memperbaiki Task Manager yang DISabled

Satu masalah yang kerap kali berlaku akibat serangan virus ialah fungsi Task Manager dihalang. Jika anda klik kanan pada taskbar dan ’Task Manager’ berwarna kelabu, ia bermakna ia Task Manager telah disekat. Jika anda cuba membukanya melalui Run > taskmgr pula, satu kotak mesej akan keluar: “Task Manager has been disabled by your administrator.”

Untuk mengembalikan semula fungsi Task Manager ini, anda haruslah terlebih dahulu membuang virus pada komputer tersebut. Gunakan perisian Anti-Virus seperti Avira, Avast, ataupun AVGFree. Kalau Antivirus pun gagal dibuka dalam Windows, ketahui bagaimana untuk scan virus sebelum masuk ke dalam Windows.

Untuk mengembalikan semula fungsi Task Manager ini, anda boleh gunakan regedit ataupun gpedit.msc. Ikuti salah satu dari dua cara di bawah:

Menggunakan Registry Editor (regedit)


1. Pada kotak Run, taipkan regedit dan tekan Enter untuk melancarkan Registry Editor.
2. Pergi ke HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies.
3. Cari DisableTaskMgr dan tukarkannya kepada 0.

Menggunakan Group Policy Editor (gpedit.msc)

1. Pada kotak Run, taipkan gpedit.msc dan tekan Enter untuk melancarkan Group Policy Editor.
2. Pergi ke User Configuration\Administrative Templates\System\Ctrl + Alt + Del Options
3. Pada bahagian kanan, double-click pada Remove Task Manager dan tukarkannya kepada Disabled.

SEkian,.
Selamat Mencoba,..

0 komentar:

Posting Komentar

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

 

Selamat Datang

Selamat datang di The476ks - saya senang Anda berada di sini, dan berharap Anda sering datang kembali. Silakan berselancar di sini dan membaca lebih lanjut tentang artikel dunia hacking,crakking,software, news, cheat Point blank, ninja saga, dan lainnya semua ada disini. Ada banyak hal tentang kami, Anda mungkin akan menemukan sesuatu yang menarik. Selengkapnya tentang kami

Sepintas Tentang Admin

Nama saya De Young Fand, saya yang membentuk blog ini yaitu the476ks yang nama lahir dari nama kota saya tinggal. Saya seorang designer, blogger, teknisi, gammer. Spesialisasi pada Blogger blogs, CSS, XHTML dan jQuery serta php Msql.

the476ks